Als werkvinder is snoeien een hele belangrijke vaardigheid. Je hebt waarschijnlijk al heel wat jaren gewerkt, van-alles-en-nog-wat gedaan en je hebt trouwens ook nog best het een en ander aan scholing gevolgd. Dat alles heeft je gevormd tot wie je nu bent en je wil jezelf graag laten zien met alles wat bij je hoort. Je hebt die ervaringen toch niet voor niks allemaal opgedaan? En je weet maar nooit wat een potentiële werkgever belangrijk vindt om te weten! Dit is een vervelende valkuil waar veel van mijn loopbaanklanten in lopen. Alles is belangrijk denk je. Ik ga toch geen dingen weglaten die ik wèl gedaan heb?!

Snoeien? Ja, dat moet je nou juist wel en oef, wat een pijnlijk proces kan dat zijn: to kill your darlings!

Met nieuwe ogen

Net zoals je in het voorjaar je tuin onderhanden neemt en wegsnoeit wat te veel is, wat verwildert en wat dood hout geworden is, zo is het ook belangrijk om naar jezelf te kijken met nieuwe ogen. Want wat is er nou eigenlijk echt relevant voor het werk dat je wilt vinden? En wat is niet (meer) functioneel om te noemen en heeft z’n beste tijd gehad?

Om goed te snoeien in je cv moet je eerst helder voor ogen hebben wat je zoekt want dan pas kun je immers gaan bepalen wat echt belangrijk is om te noemen. Zoek je een baan als leidinggevende in de Thuiszorg? Vraag je dan serieus af of het iets toevoegt dat je bent begonnen als kassamedewerker bij Albert Heijn. En dat je in je vrije tijd de penningmeester bent van de toneelvereniging?  Ik zou er m’n vraagtekens bij zetten of dat iets toevoegt aan je cv. Maar ben je daarentegen uit op een baan in de financiële administratie? Dan is zo’n penningmeestersfunctie juist wel verstandig om te noemen; je geeft er immers mee aan dat je ervaring hebt opgedaan met boekhouden en kasbeheer.

Snoeien, dat is

  • plaats maken voor wat nu van waarde is
  • nieuwe groei en bloei mogelijk maken
  • loslaten wat z’n tijd gehad heeft

Ik wens je een heel mooi voorjaar!

Vind je het lastig om de snoeischaar te hanteren? Laat het me dan vooral weten

Share This