CohenCoaching
GELUKKIG in je WERK

Door de bril van de werkgever

Geschreven door

In sollicitatiebrieven, cv’s en LinkedInprofielen zie ik ze heel vaak: zinnen als ‘ik zoek een nieuwe uitdaging’, ‘ik ben er nu aan toe om…..’, ‘ik wil graag ervaring opdoen in/als…..’

CohenCoaching, Saskia Cohen, coaching

 

Maar zou het een werkgever interesseren wat jij wil leren en waarin jij uitgedaagd wil worden denk je? Nou nee, ik denk het niet! Een werkgever met een vacature heeft namelijk een probleem in de organisatie: er moet een bepaalde specifieke klus geklaard worden, er ligt werk dat gedaan moet worden. Dat probleem wil de werkgever graag opgelost hebben en daarom zoekt hij of zij dus iemand die dat als geen ander ziet en die goed snapt wat hier nodig is. En niet in de laatste plaats: iemand die dit probleem goed kan oplossen!

Dat jij een nieuwe uitdaging zoekt? Prachtig! Maar daar heeft jouw werkgever helemaal geen boodschap aan. Het zegt namelijk niets over wat jij kan, wat jij gepresteerd hebt, waarom jij een goede vakman of vakvrouw bent. En dàt is nou net precies wat jouw werkgever wel wil weten: “versta jij je vak? wie haal ik in huis? wat ‘koop’ ik als ik jou een contract aanbied?”

Dat vraagt een omslag in denken!

Verdiep je dus allereerst heel goed in het bedrijf of de branche waarin je solliciteert. Wat is hier eigenlijk het probleem waar een oplossing voor gezocht wordt, wat is hier nodig? En om hier achter te komen is het internet een fantastisch medium. Om te beginnen is er natuurlijk de website van het bedrijf of van bedrijven in de branche waarin jij werk zoekt. Op LinkedIn kun je vaak informatie vinden over het bedrijf en ook kun je er zoeken wie daar nog meer werkt. En nee hoor, dat is geen stiekem gluren! De informatie op LinkedIn is immers volledig openbaar en juist bedoeld voor het zoeken van informatie!

Dus zet de bril op van de werkgever, kijk daarmee maar eens naar jezelf en…. wat zie je dan? wat heb jij hier te bieden? waar kun je deze werkgever blij mee maken? waaruit blijkt jouw vakman- of vakvrouwschap?

Zou jij jezelf aannemen en waarom? Dat is jouw unieke verhaal wat sprankelt en nieuwsgierig maakt!

Vertel dàt!

Vind je het lastig om jezelf goed neer te zetten en te presenteren? Laat het me weten als je mijn hulp kan gebruiken! Heb je moeite met het maken van een goede keuze? Download dan eerst mijn gratis doe-het-zelfoefening. Die vind je bij deze blog op mijn site.

 

Wil je mijn blog delen?

  • Wil je mijn blogs in je mailbox ontvangen?

    Schrijf je dan in voor mijn updates. Je ontvangt de blogs dan per mail zodra ze uitkomen.
    Als bonus ontvang je gratis het ebook + mijn audiocoaching "Kiezen zonder kiespijn'.



  • Mercedes zegt: 22 March 2016 Heel goed artikel.
    • Saskia zegt: 23 March 2016 Wat fijn, Mercedes, dank voor je reactie!
  • Hans van Brakel zegt: 19 March 2016 Veel werkgevers nu en in de toekomst zoeken "ondernemers binnen de onderneming" . De veranderingen in de arbeidsmarkt volgen elkaar snel op. Vaste arbeidscontracten worden steeds minder aangeboden , en daarvoor in de plaats steeds meer flexibele overeenkomsten gebaseerd op werkaanbod en of opdrachten binnen bedrijven . De concurrentiepositie van bedrijven vraagt een grote mate van flexibiliteit en inzet van medewerkers . Dat is een vaststaand feit!
    • Saskia zegt: 21 March 2016 Klopt helemaal, Hans. En juist de rol van 'ondernemer binnen de onderneming' zoals jij dat noemt, vraagt een nieuwe manier van profileren. Dank voor je reactie!
  • Sander van de Zande zegt: 24 February 2016 Het is nog maar de vraag of een werkgever niet geinteresseerd is waarom jij daar wilt werken. Voor tijdelijke of interim klussen wordt vooral gekeken naar recente, relevante of specifieke werkervaring. Sluit jouw cv goed aan op het profiel. Dan wordt er pas naar de motivatie gekeken. Wil je ook een tijdelijke klus doen, ben je beschikbaar in die periode of is er een risico dat je de klus niet afmaakt als je voor een vaste baan gaat. Bij functies voor langere tijd, wordt wel degelijk ook naar de persoon gekeken. Pas je in de organisatiecultuur. Wat is je persoonlijke drive? Mijn methode is de KISS methode: Keep It Straight and Simple. Vertel wat jouw belangrijkste werkervaring is, waarom jij op die functie past, wat je toevoegde waarde is en waarom jij daar wilt werken. Maar je weet nooit hoe een sollicitatiegesprek gaat verlopen. Hoe gemotiveerd je ook bent, hoe goed je het gesprek ook hebt voorbereid: er zijn een aantal factoren die het gesprek sterk kunnen beinvloeden en waar je als sollicitant geen invloed op uit kunt oefenen.
    • Saskia zegt: 25 February 2016 Sander, dank voor je reactie. Natuurlijk wil een werkgever weten wie hij of zij in huis haalt, helemaal mee eens hoor! Een werkgever kijkt echter altijd vanuit het bedrijf en daar moet je je als sollicitant dus heel goed in verplaatsen. Kijk daarom naar jezelf met de bril op van de werkgever! En ja, natuurlijk is dit nooit een 100% garantie dat je aangenomen wordt. Er zijn inderdaad altijd meerdere factoren op van invloed.
  • Henk Stuiver zegt: 23 February 2016 Goed artikel. Alleen jammer dat er meestal UZB tussen zitten. En dan lukt dat rechtstreekse contact niet. De UZB zien je liever komen dan gaan als je met werk specifieke vragen komt ?
    • Saskia zegt: 24 February 2016 Dank voor je reactie Henk! Bij een vacature via een uitzendbureau is de naam van het bedrijf weliswaar vaak afgeschermd, maar ook dan kun je prima via LinkedIn informatie zoeken over bedrijven in de branche waarin je solliciteert. Het gaat erom dat je je zo goed mogelijk hebt verdiept in wat er nodig is en wat jij daarin kunt bieden.

  • Jouw reactie op Door de bril van de werkgever

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


    css.php